Rouleren = leren = ontwikkelen
Rouleren tussen uitvoerende taken, op werkplekniveau en op taakniveau: dat is onze filosofie binnen De Voorwerkers. Wij doen dit niet zomaar, rouleren is namelijk integraal onderdeel van onze beleidsvoering. Buiten dat wij positieve effecten ervaren van het rouleren op de werkvloer, blijkt uit verscheidene studies dat het rouleren een positief effect heeft op mensen. In deze blog zullen wij dieper ingaan op deze filosofie. Hierbij wordt eerst een korte uitleg gegeven over de praktische kant van het rouleren waarna de positieve effecten die gepaard gaan met het rouleren belicht worden.
Hoe werkt dat nu, rouleren?
Het rouleren binnen De Voorwerkers gebeurt op drie verschillende manieren. Ten eerste vindt dit plaats tussen uitvoerende taken. Elke dag start men op een andere werkplek en dit is te zien op het klantenbord door middel van magneetjes. Iedereen heeft een eigen magneetje met zijn of haar eigen naam die aan een van de werkplekken wordt toegewezen. Ten tweede op werkplekniveau waar men op verschillende posities hetzelfde werk uitvoert, om zo met verschillende mensen samen te werken. Als derde focussen posities zich op verschillende aspecten zoals secuur werken of controleren (het rouleren op taakniveau). Vaak wordt er na iedere pauze een wisseling gemaakt binnen een van de niveaus van roulatie. Na de middagpauze wordt ook gewisseld van werkplek, dit om planmatige- of gezondheidsredenen. Men wordt vanaf de eerste dag dat men werkt bij de Voorwerkers ingewerkt op alle ‘haalbare’ werkplekken.
De voordelen van rouleren
Het rouleren van werkzaamheden zorgt voor positieve effecten op medewerkers. In dit gedeelte zullen wij dieper ingaan op deze beoogde effecten. Hierbij zal onderscheid gemaakt worden in Arbo-effecten, efficiency-effecten, ontwikkelingseffecten en overige effecten.
Kijkend naar Arbo-effecten dan zijn er verschillende voordelen. Ten eerste komt het rouleren ten goede aan verlaging van werk gerelateerde blessures (Kaymaz, 2010; Tirloni et al., 2012). Omdat mensen niet lang steeds dezelfde handelingen uitvoeren is de kans op blessures kleiner. Zo kunnen lichte werkzaamheden worden afgewisseld met zwaardere werkzaamheden. Eentonige werkzaamheden kunnen afgewisseld worden met meer gevarieerde functies. Op deze manier wordt de belasting van het werk beter over de medewerkers verdeeld en ontstaat er ook een verlaging van het ziekteverzuim (Jorgensen et al., 2005).
Naast de bovengenoemde Arbo-effecten zijn er ook voordelen aangaande efficiency. Zo zal er een bredere inzetbaarheid binnen de groep ontstaan waardoor het in vakantieperiodes of bij ziekte gemakkelijker is om de bezetting rond te krijgen. Ook bij piekbelasting zal er flexibeler omgegaan kunnen worden met de bezetting (Friedrich et al., 1998). Hierdoor zijn wij als organisatie minder kwetsbaar (Michalos et al, 2010). Naast dat medewerkers flexibeler zijn zorgt rouleren ook voor meer betrokkenheid, wat weer ten goede komt aan de doorstroom van mensen. Tevens zorgt roulatie voor een verhoogde concentratie, doordat mensen steeds opnieuw moeten focussen op de nieuwe taken die ze moeten uitvoeren (Padula et al., 2017).
Ook ten aanzien van de ontwikkeling van de medewerkers draagt het rouleren bij. Zo krijgen medewerkers meer technisch inzicht omdat ze bij ieder stap van het proces betrokken worden. Hierdoor krijgen ze een beter beeld van het totaal en zullen ze ook sneller verbeterpunten of fouten herkennen (Oparanma & Nwaeke, 2015; Azizi et al., 2010). Ons doel is duurzame werkgelegenheid en dit kunnen we bewerkstelligen door mensen door te laten stromen naar het reguliere bedrijfsleven. Door medewerkers hier intern meerdere aspecten van een proces te laten zien zorgt dit ervoor dat de doorstroom naar andere werkzaamheden vloeiender verloopt. Ook zullen de mensen die doorstromen als waardevoller worden gezien in het reguliere bedrijfsleven (Bolton & Gold, 2004; Coolahan, 1996). Tevens zullen medewerkers die meer willen en kunnen hun uitdaging in het werk houden. Verhoogde motivatie gaat hiermee gepaard (Ortega, 2001).
Als laatste wordt rouleren nog geassocieerd met andere voordelen waarvan er hier drie kort worden toegelicht. Ten eerste ter verbetering van het moraal en de werknemerstevredenheid op de lange termijn (Rissén et al., 2002; interne enquête, 2018). Er zijn medewerkers die in eerste instantie sceptisch zijn over het rouleren, echter na verloop van tijd ervaart iedereen de voordelen. De Voorwerkers zijn door het rouleren één groot team en wennen aan werken met al zijn of haar collega’s. Ten tweede kan het zorgen voor verbetering van kwaliteit over de algehele productie. Als laatste zijn er onderzoekers die beweren dat bedrijven die rouleren innovatiever zijn (Coşgel & Miceli, 1999).
Tot slot
Zijn er dan geen nadelen te bedenken ten aanzien van het rouleren? Ten eerste zullen niet alle voordelen voor iedereen opgaan. Maar mensen ervaren wel degelijk één tot meerdere van bovengenoemde voordelen van het rouleren. Daarnaast is een veel genoemd nadeel een lagere output omdat mensen meer allround worden en minder specialist op een bepaald gebied. Maar is dat nu echt het belangrijkste? Wat ons betreft wegen alle voordelen zoals beschreven in deze blog ruim op tegen dit nadeel. Ken jij nog meer voordelen van rouleren? Laat het ons weten!
Dit was de derde blog van De Voorwerkers. Wij hopen dat u als lezer een inzicht krijgt in zaken die bij ons spelen. Het komende jaar zullen wij iedere vier weken een blog posten. Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben met betrekking tot deze of een andere post, dan kunt u contact opnemen met socialmedia@devoorwerkers.nl.
Referenties
Azizi, N., Zolfaghari, S., & Liang, M. (2010). Modeling job rotation in manufacturing systems: The study of employee’s boredom and skill variations. International Journal of Production Economics, 123(1), 69-85.
Bolton, R., & Gold, J. (2004). Career Management: Matching the needs of individuals with the needs of organizations. Personnel Review, 23(1), 6-24.
Coolahan, M. (1996). Career mobility in organizations: implications for career development – part 1. Journal of European Industrial Training, 20(4), 30-40.
Coşgel, M. M., & Miceli, T. J. (1999). Job rotation: Cost, benefits, and stylized facts. Journal of Institutional and Theoretical Economics (JITE)/Zeitschrift für die gesamte Staatswissenschaft, 301-320.
Friedrich, A., Kabst, R., Weber, W & Rodehuth, M. (1998), Functional flexibility: merely reacting or acting strategically? Employee Relations, 20(5), 504-516.
Jorgensen, M., Davis, K., Kotowski, S., Aedla, P., & Dunning, K. (2005). Characteristics of job rotation in the Midwest US manufacturing sector. Ergonomics, 48(15), 1721-1733.
Kaymaz, K. (2010). The effects of job rotation practices on motivation: A research on managers in the automotive organizations. Business and Economics Research Journal, 1(3), 69-85.
Michalos, G., Makris, S., Rentzos, L., & Chryssolouris, G. (2010). Dynamic job rotation for workload balancing in human based assembly systems. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 2(3), 153-160.
Oparanma, A. O., & Nwaeke, L. I. (2015). Impact of job rotation on organizational performance. British Journal of Economics, Management & Trade, 7(3), 183-187.
Ortega, J. (2001). Job rotation as a learning mechanism. Management science, 47(10), 1361-1370.
Padula, R. S., Comper, M. L. C., Sparer, E. H., & Dennerlein, J. T. (2017). Job rotation designed to prevent musculoskeletal disorders and control risk in manufacturing industries: A systematic review. Applied ergonomics, 58, 386-397.
Rissén, D., Sandsjö, L., Dohns, I., & Lundberg, U. (2002). Psychophysiological stress reactions, trapezius muscle activity, and neck and shoulder pain among female cashiers before and after introduction of job rotation. Work & Stress, 16, 127-137.
Tirloni, A. S., dos Reis, D. C., dos Santos, J. B., Reis, P. F., Barbosa, A., & Moro, A. R. (2012). Body discomfort in poultry slaughterhouse workers. Work, 41, 2420-2425.