Introductie
Welkom bij alweer de vierde blog van De Voorwerkers. De vorige blogs gingen in op het ontstaan, de participatiewet en het rouleren in onze organisatie. Heb je deze blogs gemist? Kijk dan even terug op de tijdlijn! Deze blog gaat in op een van de werkzaamheden die wij uitvoeren bij De Voorwerkers. We zullen hier kort beschrijven wat de activiteiten zijn die wij uitvoeren, wat het werk inhoudt, een klein sprongetje in de toekomst en wat leuke anekdotes.
Wat doen wij nu precies?
Een van de hoofdwerkzaamheden binnen De Voorwerkers is het schoonmaken van voorzieningen. Iedere gemeente in Nederland is verplicht om haar inwoners van voorzieningen te voorzien in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Iedereen moet immers mee kunnen doen in de maatschappij en zo zelfstandig mogelijk kunnen leven, dat is beleid. Vanuit deze WMO kunnen verschillende bedrijven zich inschrijven, per gemeente, om leverancier te worden van genoemde voorzieningen. Voor de twee grootste leveranciers in Nederland maken wij, De Voorwerkers, voorzieningen schoon.
De voorzieningen die worden verstrekt door onze klanten variëren. Er zijn onder andere producten die hulp bieden bij zwangerschap, wonen, slapen, de badkamer, de keuken, de tuin en mobiliteit. Bij De Voorwerkers richting wij ons op het gebied mobiliteit. Zo reinigen wij onder andere scootmobielen, rolstoelen en fietsen in diverse vormen en afmetingen.
Hoe gaat dat in zijn werk?

Iedere dag rijden wij met onze eigen bakwagen naar een of soms meerdere van onze klanten om de voorzieningen op te halen en terug te brengen. Op de locatie van de klant worden de voorzieningen die gereed staan in de bus geplaatst. De bus komt vervolgens terug bij De Voorwerkers waarna de voorzieningen in het systeem worden gezet. Iedere voorziening heeft een unieke code waaraan wij kunnen zien wanneer deze is binnengekomen en of het product al schoongemaakt is. Na binnenkomst worden de voorzieningen op basis van first-in-first-out methode op een rij gezet om schoon gemaakt te worden.
De eerste handeling die uitgevoerd wordt, echter alleen voor rolstoelen, is het onder hoge druk afspuiten met water. Op deze manier wordt het grove vuil van de rolstoelen gehaald zodat het poetsen daarna eenvoudiger gaat. Scootmobielen en andere elektrisch aangedreven voorzieningen worden niet afgespoten.
De volgende stap in het proces is het omhoog brengen van de voorzieningen met een brug. Op deze manier kan er op een ergonomisch verantwoorde manier gewerkt worden en wordt de kans op uitval, door een verkeerde werkhouding, beperkt. Waar mogelijk, worden de beschermkappen van de voorzieningen afgehaald. Zo worden plekken zichtbaar die eerst verstopt waren. Nadat de voorziening “gestript” is wordt er systematisch van boven naar beneden schoongemaakt. Dit voorkomt dat andere onderdelen weer vies worden. Per onderdeel weten onze medewerkers met welke middelen ze moeten schoonmaken. Zo wordt er onder andere gewerkt met luchtdruk, diverse kwasten en borstels, tandenborstels en speciaal reinigingsmiddel.

Nadat een voorziening is schoongemaakt gaat er een plastic zak om zodat deze niet meer vies kan worden. Zodra een zending klaar is worden deze weer in de bakwagen geplaatst en wordt er een pakbon gemaakt. De pakbon wordt gebruikt voor de eindcontrole om te kijken of de voorzieningen die zijn binnengekomen ook weer teruggaan. Als ze weer terug zijn bij de klant, begint het proces weer opnieuw. Door op deze manier te werken leveren wij een goede kwaliteit en zijn wij betrouwbaar in doorlooptijd: onze klanten zijn dan ook erg tevreden.
De toekomst
Naast de schoonmaakwerkzaamheden die wij op dit moment uitvoeren, nemen wij ook kleine reparatiewerkzaamheden over. Hierbij kan er gedacht worden aan het wisselen van een accu, het vervangen van een lampje en het vervangen van een kapotte band. Op deze manier kunnen wij nog inclusiever onze diensten aanbieden en zorgen dat de klant nog meer ontzorgd wordt.
Anekdotes
Omdat wij voorzieningen ontvangen die in gebruik zijn, zie je een grote verscheidenheid aan vuiligheid op de aangeleverde producten. Sommige producten komen binnen als nieuw terwijl andere producten er uit zien alsof ze net terugkomen van de Zwarte Cross.
Daarnaast vinden wij ook wel eens persoonlijke spullen zoals een portemonnee of bioscoopkaartjes van Jurassic Park. Vanzelfsprekend worden deze eigendommen, die gekoppeld zijn aan een voorziening en dus een nummer hebben, teruggebracht naar de klant zodat spullen weer terugkomen bij de rechtmatige eigenaar.
Tot slot
Dit was de vierde blog van De Voorwerkers. Wij hopen dat u als lezer een inzicht krijgt in zaken die bij ons spelen. Het komende jaar zullen wij iedere vier weken een blog posten. Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben met betrekking tot deze of een andere post, dan kunt u contact opnemen met socialmedia@devoorwerkers.nl.