Coaching bij De Voorwerkers
Een luisterend oor
Bij De Voorwerkers hebben veel medewerkers behoefte aan een luisterend oor. Niet voor alleen werk gerelateerde zaken, maar ook privézaken nemen ze mee naar het werk. Om toch goed te blijven functioneren hebben ze ondersteuning nodig om zelf in te zien wat ze wel en niet past op het werk. Vaak nemen de medewerkers hun problemen op zo’n manier mee dat hun collega’s er ook last van kunnen hebben. Ze kunnen prikkelbaar zijn of juist totaal gesloten, als coach ontvang ik die signalen en handel daarnaar. Wat is er mis? Ik zie dat je niet helemaal goed in je vel zit? Klopt dit? Wil je erover praten? Het ontwikkelen van werknemersvaardigheden is voor velen dan ook een belangrijk punt. Op tijd ziekmelden met een goede reden, overleggen of er naar de huisarts of bedrijfsarts gegaan kan of moet worden en natuurlijk of en hoe ze die uren kunnen inhalen. Vaak zijn onze medewerkers zo veel bezig met de andere zaken dat werk, ook al zijn ze daar aanwezig, op de tweede plek komt te staan. Dit is natuurlijk niet mogelijk in een commerciële omgeving. De productie moet draaien en met die insteek moeten de medewerkers leren kijken.
Zakelijke ontwikkeling
Als coach ben ik veel bezig met het aansporen tot ontwikkelen, aangezien ontwikkeling leidt tot meer kansen en mogelijkheden. Dit is niet te doen als het bij de basis al fout gaat: verkeerde thuissituatie, omgeving en sociale kring. Bij De Voorwerkers kan een werknemer leren om deze dingen van zich af te zetten in een werkende situatie. Maar ook op tijd komen en daar de verantwoordelijkheid voor voelen is wat bij sommige (vooral jongeren) nog wel eens wordt gemist: “Wat maken die 10 minuten nou uit. Ik werk toch gewoon goed?” Zonder in de gaten te hebben dat de productielijn 10 minuten stil heeft gelegen.
Vakinhoudelijke ontwikkeling
Ook het logischerwijs werken is iets wat veel medewerkers moeten leren. Ze pakken soms onderdelen 3 keer in de handen, terwijl dat niet nodig is (tijdsverlies). Ook ontwikkelen sommige medewerkers hun eigen methodes om bijvoorbeeld onderdelen te assembleren. Dit is niet wenselijk voor ons aangezien de klant bepaalde wensen heeft waar de producten aan moeten voldoen, bijvoorbeeld doorlooptijd van de order en kwaliteitsaspecten van het product. Door te spiegelen en aan te duiden hoe de medewerker het best kan werken gaat hij/zij langzaam met de juiste methode, maar ook met een goede snelheid te werk.
Persoonlijke ontwikkeling
Naast de werk gerelateerde ontwikkelpunten spelen andere zaken natuurlijk ook een grote rol bij iedereen. Gezondheid, thuis, liefde en financiële zaken zijn onderwerpen die vaak aan bod komen. Veel medewerkers hebben gezondheidsklachten die niet bevorderend zijn voor het werk. Hierover ga ik in gesprek om te kijken wat er aan gedaan kan worden als vervanging van bijvoorbeeld til- werk. Ook de sfeer in de groep is voor de medewerkers erg belangrijk. Er hangt een fijne en relaxte sfeer en dat wil ik als coach ook waarborgen. Iedereen telt mee en niemand wordt overgeslagen, want als iemand zich niet gehoord voelt kan diegene zich buitengesloten voelen.
De opstart
Naast de bovengenoemde zaken maak ik ook de dagplanning en onderhoud ik de ziekmeldingen. De dagplanning en de bezetting is het eerste wat ik in de ochtend doe. Dit geeft de medewerkers structuur en rust want ze weten voor die dag welke taak ze hebben. Met de werkzaamheden rouleren wij elke dag. Hierdoor moeten de medewerkers met iedereen samenwerken en leren ze alle werkzaamheden goed uit te voeren. Dit is van belang om te blijven ontwikkelen, want ook de minder leuke werkzaamheden moeten uitgevoerd worden. Als de dagplanning op het bord is gehangen komen er vaak nog ziekmeldingen binnen of telefoontjes van medewerkers die te laat zijn. Hierop moet ik snel kunnen schakelen anders klopt de bezetting niet, wat kan resulteren in een stilstaande lijn. Als iemand te laat is neem ik zijn of haar plek over, hierdoor kan ik ook zien hoe de anderen werken en kan ik eventuele signalen opvangen van medewerkers die ergens mee zitten of tegenaan lopen.
Monitoring
Zien hoe de medewerkers presteren is natuurlijk ook van belang om de voortgang te waarborgen. Waar zijn de werknemers al goed in, wat kunnen ze nog leren en wat hebben ze nog niet gedaan? Dit houden we bij in POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) gesprekken en een intern ontwikkelde beoordelingsmatrix. Hier kunnen wij zien hoe medewerkers op bepaalde werkzaamheden scoren. Als iemand een werkzaamheden nog niet heeft uitgevoerd is het belangrijk dat ik diegene ga leren hoe hij of zij op de juiste manier de werkzaamheden gaat uitvoeren. Ik ga ernaast zitten en doe het voor terwijl ik uitleg geef. Dit is voor de meeste medewerkers de meest prettige manier om uitleg te krijgen, alleen woorden blijven niet altijd hangen en één keer voordoen is vaak ook niet voldoende. De collega’s van de nieuwe medewerker geven vaak ook al tips en trucjes om hem/haar te helpen en het werk makkelijker te maken.
Coach zijn binnen De Voorwerkers is een zeer interessante en veelzijdige taak. Geen enkele dag is hetzelfde en dat maakt mijn werk enorm leuk en uitdagend.
“Je krijgt meer terug dan dat je geeft”
De vijfde blog van De Voorwerkers! Deze blog gaat in op de coaching binnen De Voorwerkers. Over vier weken zal er een nieuwe blog online komen. Veel leesplezier gewenst en mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze blog, dan kan er contact opgenomen worden met socialmedia@devoorwerkers.nl.